نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3305
-
الف
+

«سینما پارک» کابل در مقابل چشمان رئیس «افغان فلم» تخریب شد

با وجود هفته‌ها اعتراض از سوی فرهنگیان و هنرمندان افغانستان، روز گذشته سینما پارک توسط شاروالی کابل تخریب شد.

به گزارش آی فیلم 2، بعد از هفته‌ها اعتراض هنرمندان، فرهنگیان و فرهنگ دوستان افغانستان، در نهایت روز گذشته 19 عقرب(آبان) 1399 ، سینما پارک در شهر نو کابل توسط شاروالی این شهر تخریب شد. 

«صحرا کریمی» فلمساز و رئیس افغان فلم روز گذشته در اعتراض به تخریب سینما پارک اقدام به تحصن و اعتصاب در این مکان کرده بود. 

بانو کریمی در حالی که مقابل کمره خبرنگاران به گریه افتاده بود، گفت: سینما پارک جزو هویت شهر کابل است.

او همچنین به خبرنگاران توضیح داد که دو ماه پیش از این، از مدیران وقت گرفته بود و پیشنهادها و طرح‌های مختلفی برای حفظ سینما شهر کابل به آنها ارایه کرده بود. برای نمونه‌ یکی از پیشنهادهای خانم کریمی این بوده که سینما پارک را به «افغان فلم» بسپارند تا آن ها بتوانند برای مردم فلم نشر کرده و فرهنگ سینما رفتن را در کابل احیا کنند.

«صحرا کریمی» همچنین گفت: در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی هشتگ درست کردیم و همه نویسندگان و فلم‌سازان خواسته‌شان این بود که این سینما خراب نشود. سینما پارک حافظه تاریخی این شهر است. هر شهری نیاز به ساختمان‌هایی دارد که هویت تاریخی آن را حفظ کند.

بانو کریمی افزود: وقتی تلاش‌هایمان در شبکه‌های اجتماعی به جایی نرسید، مجبور شدم تحصن کنم اما مرا از سینما بیرون کشیدند و جلوی چشمان من سینما را ویران کردند. 

شماری از مقامات دولتی، فرهنگیان و هنرمندان افغانستان نیز به این اقدام واکنش نشان داده و طی پیام هایی در فضای مجازی مخالفت خود را ابراز کردند.  

«محمد طاهر زهیر» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: سینما پارک، یکی از میراث‌های مهم فرهنگی، هنری و تاریخی کشور ماست. با سینما پارک و دیگر سینماهای افغانستان، شهروندان کشور با فلم، سریال و نمایش‌های هنری آشنا شدند. نزدیک به هفتاد سال از عمر سینما پارک می‌گذرد، و اکنون جزئی از میراث‌های فرهنگی قابل حفظ به حساب می‌آید.

داکتر سید «مخدوم رهین» وزیر پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: عمارت سینمای پارک یادگار سال های خوشی ، آرامی ، صلح و فضای زندگی صمیمانه مردم کابل است. یادگار سال هایی که زن و مرد و پیر و جوان پس از تماشای فلم تا نیمه های شب در پارک و اطراف آن قدم می زدند و شب ها از بس امنیت حاکم بود در بازگشت به خانه دروازه های حویلی را نمی بستند.

وی افزود: زمانی که جمعیت کابل چهار صد هزار تن بود سینمای پارک و سینمای آریانا دو سینمای آبرومند در کنار چهار سینمای دیگر پایتخت بودند که هردو از صبح تا نیمه شب ها بیننده داشتند.

«فرهاد دریا» آوازخوان مشهور افغانستان نیز تخریب این سینما را با تخریب بت های بودا در بامیان به دست طالبان مقایسه کرده است.

او در نامه‌ ای به معاون رییس جمهور افغانستان نوشته است: انتظار دارد تا به‌جای تخریب این خانه فرهنگی دستور بدهد آن را ترمیم و احیا کنند.

م ح 

نظر شما
ارسال نظر